Dilluns, 27 Gener 2020 18:45

L'Eufònic Urbà porta a Barcelona el so del desgel de Kathy Hinde i la memòria sonora de les pedres del delta de l'Ebre

Escrit per
Valorar aquest article
(0 vots)

Eufònic Urbà, l'extensió urbana del festival que se celebra a Terres de l'Ebre a finals d'estiu, torna a l'Arts Santa Mònica de Barcelona de l'1 al 29 de febrer. Ho fa amb una novetat important: l'exposició Tonalitats afectives, que ocuparà durant tot el mes de febrer la segona planta del centre d'art de les Rambles. Es tracta d'una proposta que recull instal·lacions que es van poder veure a les Terres de l'Ebre el passat estiu i d'altres de noves, unides per un mateix fil conductor. Així hi trobem sis artistes que en paraules del director d'Eufònic, Vicent Fibla, "es vinculen al gest líquid, i fan servir el procés indeterminat i la involuntarietat creativa com a eines de treball i processos de reflexió". Ho fan per parlar d'efectes i preocupacions globals, com ara l'inexorable canvi climàtic, o explorar les emocions experimentant amb l'aleatorietat dels algorismes o la memòria de l'espai.

Tres de les sis propostes que formaran part d'aquesta exposició han tingut el seu protagonisme dins Eufònic a les Terres de l'Ebre: Phase Transition, la instal·lació de Kathy Hinde, al centre d'Art Lo Pati, que amplifica el so del desgel en una mena de banda sonora del canvi climàtic;  Piedras del camino, d'Oscar de la Fuente, fruit de la seua residència a Balada, durant la qual va enregistrar el paisatge sonor del Delta per transmetre'l a través de les pedres extretes del camí natural d'Amposta fins la desembocadura; i Aresta de Marc Vilanova, una simfonia musical i lumínica de vuit saxòfons autònoms que es va presentar a l'edició del 2018 d'Eufònic, al Museu de Tortosa, amb la qual Vilanova explorava el component emocional de la música fent servir la intel·ligència artificial per compondre-la. Tres propostes que a l'Arts Santa Mònica es complementaran amb Aquaphoneia, dels canadencs Navid Navab & Michael Montanaro, una impressionant instal·lació que és una estrena a l'Estat espanyol, i que com la de Kathy Hinde juga amb el component líquid del so, però en aquest cas amb les vibracions de la veu i l'aigua destil·lades; Artificial Remnants i Neural Zoo de Sofia Crespo, artista resident a Berlín que va participar a Eufònic Campus a Sant Carles de la Ràpita explicant el seu treball basat en la creació a través d'estructures neobiològiques. I finalment Raquel Meyers que, amb Thread of Fate i Myopia for the Future, explora el potencial creatiu de la tecnologia vintage i l'obsolescència programada.  

Aquesta exposició, que s'inaugurarà el dissabte 1 de febrer, permetrà allargar durant tot un mes la presència d'Eufònic a l'Arts Santa Mònica. El cap de setmana següent, el 7 i 8 de febrer, tindran lloc les actuacions audiovisuals, performances, accions sonores i presentacions. Algunes com les de Clara Brea i de Jordi Salvadó són fruit d'una residència artística sobre el terreny, a la residència de Balada de Lo Pati, i reivindiquen el potencial creatiu del delta de l'Ebre dins l'àmbit de l'art sonor. D'altres com Sam Aaron o dvdv, o els artistes locals Balfa (Vinaròs) i William Luke Valerio (Amposta), van actuar a l'Eufònic de les Terres de l'Ebre, mentre que la performance del francès NSDOS, que vincula música, dansa i experimentació visual, és una de les novetats de l'Eufònic Urbà.

Llegir 484 vegades